– Det er få som vet om advokatforsikringen

Skrevet av: Mailen Sorknes | Publisert: 6. Apr 2018 | Kategori: Juridisk

Det å selge bilen privat ble ikke en like enkel prosess som Stig Rune Hansen hadde sett for seg. Kjøper fant nemlig en masse feil ved bilen i ettertid som han mente Stig Rune skulle betale – helt uten grunn. Heldigvis var det hjelp å få.   

Kjøperen skapte mye trøbbel for Stig Rune, som fikk et dårlig inntrykk allerede da han skulle gi fra seg bilen, en 2003 Subaru Forester.

– Det startet med mye klaging som ikke var berettiget, og han truet blant annet med advokat hvis bilen ikke var som forventet, forteller Stig Rune.

Angret på kjøpet

Det kom likevel som en liten overraskelse at kjøperen plutselig angret, men med alle premissene han hadde fra starten av var ikke Stig Rune interessert i å ta bilen tilbake.

Om det hadde vært noe galt med dekkene skulle han sett det med en gang

Kjøperen kom med en rekke klager på ting som han selv burde oppdaget da han undersøkte bilen – før kjøpet i det hele tatt var gjennomført. En tommelfingerregel for alle som kjøper bruktbil er at man er nødt til å undersøke bilen både utvendig og innvendig før overtakelse.

– Han påsto blant annet at dekkene var åtte år gamle og at jeg skulle betale for nye sommer- og vinterhjul. Men om det hadde vært noe galt med dekkene skulle han sett det med en gang, sier Stig Rune.

Kjøper gikk til advokat

Kjøper tok i tillegg en prøvetur med en mekaniker fra sin lokale Subaru-forhandler, som igjen sa han var mektig imponert. Da lå det lite til grunn for at kjøper kunne klage slik han gjorde, men han prøvde seg likevel. Blant annet kjøpte han nye dekk til bilen og ville at Stig Rune skulle betale.

– Han presenterte meg en regning på 15 000 kroner for hjulene, forteller han oppgitt.

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Stig Rune nektet å betale, og noen få uker etter kjøpet mottok han en mail fra kjøper som ville påberope seg reklamasjonsretten. Han henviste til en service han hadde tatt på bilen, der de så at ikke alt var i topp stand – noe som ikke er så rart når bilen ikke akkurat var ny.

– Dette er en 15 år gammel bil som hadde gått nesten 180 000 kilometer, og når du pirker borti alt må du nesten regne med å finne små feil. Men de fant uansett ikke noe graverende.

Så fikk Stig Rune brev fra advokaten til kjøperen.

– Han dro frem de store kanonene med én gang, og jeg skjønte raskt at jeg også trengte advokat. Da hadde jeg to valg – enten å bruke advokathjelpen som var inkludert i kaskoforsikringen eller bruke advokatforsikringen jeg hadde gjennom forbundet, sier han.

– Advokaten hadde stålkontroll

Stig Rune hadde ingen erfaring med noen av delene, så han startet med å ta en telefon til forbundet som henviste han til advokatene i HELP Forsikring. Der kom han i kontakt med advokat Simen Kleveland.

– Jeg følte meg veldig trygg med Simens hjelp, han hadde god kunnskap og stålkontroll på det han drev med, sier Stig Rune – som mener det var i motsetning til kjøperens advokat:

– Han la frem en veldig tynn sak, mens Simen var veldig konkret og flink til å ordlegge seg.

Det er jo ikke sikkert alle vet at de har forsikringen

Stig Rune hadde sitt på det tørre, og nesten ett år etter salget endte saken i et forliksråd der kjøperen ikke kom noen vei med kravene sine. Ankefristen har gått ut, men kjøperen har fremdeles ett år igjen av reklamasjonsretten.

– Jeg har ikke hørt en lyd siden møtet og håper han har kastet inn håndkleet. Nå har han jo brukt opp absolutt alt av argumenter. Skulle jeg høre noe mer, tar jeg bare kontakt med HELP Forsikring og Simen igjen, sier han.

Få som vet om LOfavør Advokatforsikring

Stig Rune er glad for at han hadde LOfavør Advokatforsikring kollektivt via forbundet sitt – en forsikring han selv ikke visste så mye om på forhånd. Han tror det gjelder flere.

Det var veldig greit å få den gode hjelpen jeg fikk

– Det er jo ikke sikkert alle vet at de har forsikringen. Jeg fikk høre at den dekket ulike ting, men sjekket ikke nærmere. Mange er altfor dårlige til sånne ting og vet ofte ikke hva det innebærer, sier han og fortsetter:

– Jeg håper ikke flere kommer borti kjøperen eller andre lignende mennesker som er så uærlige. Det ødela mang en nattesøvn for meg. Derfor var det veldig greit å få den gode hjelpen jeg fikk.

I dag er det cirka 170 000 medlemmer av LO-forbund som har LOfavør Advokatforsikring i HELP Forsikring.

Har du ikke LOfavør Advokatforsikring, kan du via LOfavør også benytte deg av advokatbistand gjennom vår samarbeidspartner Advokatfirmaet Legalis AS.

HJELPER DEG UT AV KNIPEN

Er du medlem av et LO-forbund får du mange gode fordeler. Med LOfavør Advokatforsikring fra HELP Forsikring får du tilgang til spesialiserte advokater som kan gi deg enkle råd og svar på juridiske spørsmål, eller kan ved en konflikt ta saken din hele veien gjennom rettssystemet. Du betaler ingen timepris, kun forsikringspremien.

For 154 kroner måneden  (totalt 1848,- per år) får du:

  • Dekket alle saksomkostninger ved juridisk konflikt. Også motpartens om du skulle tape saken.
  • Ved en sak får du ubegrenset advokathjelp til saken er løst. I tillegg får du 15 timer rådgivning i året.
  • Tilgang til viktige juridiske kontrakter og dokumenter alle burde ha.

Noen forbund har inngått kollektiv avtale med HELP, slik at forsikringen er inkludert i medlemskapet. Om du lurer på om ditt forbund er et av disse, er turen kort til lofavor.no.