Slik melder du skade

Skrevet av: Håkon Rakeng | Publisert: 24. Nov 2015 | Kategori: Forsikring

Hvis uhellet først er ute, er det godt å vite at du er i trygge hender hos dyktige skaderådgivere. Det er viktig å melde skaden med en gang, slik at du får hjelp så fort som mulig.

Gjelder skaden tyveri eller uhell, hvis du for eksempel er så uheldig å miste mobiltelefonen i gulvet eller i bakken, kan det være lurt å finne frem kvitteringen før du melder skaden.

– En god regel er å ha mest mulig informasjon for hånden når du kontakter oss, slik at vi kan gjøre opp saken så raskt som mulig, sier leder for innboskade, Jeamilla Hansen i SpareBank 1 Forsikring.

– En god regel er å ha mest mulig informasjon for hånden når du kontakter oss

Tyveri bør politianmeldes før du melder skaden. Dette kan du nå gjøre på politiets egne nettsider, hvis det er mobiltelefon, sykkel, lommebok eller veske du har blitt frastjålet.

Flere alternativer

Du kan melde skade på flere måter, men de aller fleste velger å ringe 02300. Ringer du mellom 8-16 kan mindre skader gjøres opp der og da. Etter kl 16 blir du satt over til en vakttelefon som kan registrere innmeldt skade og hjelpe deg dersom du trenger øyeblikkelig hjelp, men ikke foreta selve oppgjøret.

– Gjelder skaden for eksempel forsinket bagasje på reise, er det viktig at du får en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report) fra flyselskapet før du kontakter oss, sier hun.

– Skader som meldes på nettet blir som regel behandlet i løpet av én virkedag, mens skader som meldes på telefon blir behandlet fortløpende

Du kan også melde skade på forsikringsportalen til SpareBank 1 Forsikring. Her finner du også råd om hvordan du bør gå frem dersom skaden har skjedd på bilen, på reise, på hus eller på innbo.

– Skader som meldes på nettet blir som regel behandlet i løpet av én virkedag, mens skader som meldes på telefon blir behandlet fortløpende, forklarer hun.

I tillegg kan du melde skade via LOfavørs medlemstelefon 815 32 600. Velg tastevalg 1, deretter 1, for melding av innboskade. SpareBank 1 Forsikring er tilgjengelige døgnet rundt på dette nummeret.

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Flest uhell

Over 60 prosent av innmeldte innboskader gjelder uhell. Deretter kommer tyveri og brann som de mest vanlige årsakene.

Nesten 900 000 medlemmer har LOfavør Innboforsikring og over 200 000 har reiseforsikring gjennom LOfavør. Hvis du er dobbeltmedlem (to i husstanden) er det ingen egenandel på innboforsikringen. Er du enkeltmedlem er egenandelen 3000 kroner, mot 4000 kroner for ikke medlemmer.

Sjekk om dette gjelder ditt forbund.

Last ned vår app

Laster du ned LOfavør-appen på mobilen har du til en hver tid oversikten over hvilke fordeler du har som medlem. Appen er svært enkel i bruk og kan lastes ned både for iPhone og Android-telefoner. Med appen, som hittil over 200 000 har lastet ned, har du også et verktøy for å holde deg oppdatert på nyheter fra LOfavør.