Dette lurer vi på om forsikring

Publisert: 23. Nov 2016 | Kategori: Forsikring

Hvis hunden din får separasjonsangst og river møblene i fillebiter når den er alene hjemme, dekkes det da av forsikringen? Eller hva hvis barnet ditt skraper opp bilen til naboen med en stein? Dette er noe av det nordmenn spør om når det gjelder forsikring.

Forsikring kan være kompliserte saker. Mange har ikke full oversikt over hva forsikringene deres dekker, andre vet ikke engang hvilke forsikringer de allerede har.

Heldigvis finnes det hjelp å få fra eksperter som svarer på spørsmålene fra alle oss andre.

Fredrik Nilsen, autorisert forsikringsrådgiver ved kundesenteret til SpareBank 1 Forsikring

– Det er ikke rart at vi får en del rare spørsmål, og ofte fra ganske stressede kunder, sier Fredrik Nilsen, autorisert forsikringsrådgiver ved kundesenteret til SpareBank 1 Forsikring. De har et eget team som er dedikert til medlemmer av et LO-forbund.

Det er ikke rart at vi får en del rare spørsmål

– Vi får absolutt flest spørsmål rundt LOfavør Reiseforsikring og LOfavør Innboforsikring, forteller Fredrik.

Klare på flyplassen

Innringerne lurer på alt fra om utleieleiligheten eller hytta dekkes, til om sykkel eller mobil er inkludert i forsikringen.

– Ofte står kunden allerede i butikken og er i ferd med å kjøpe ny telefon. Så får de spørsmål fra butikkbetjeningen om de vil ha med ekstra forsikring, og da ringer de oss for å sjekke hva de allerede har.

Mange står allerede pakket og klar på Gardermoen med hele reisefølget

De som ringer om reiseforsikring, er gjerne litt mer stresset.

– Veldig mange står da allerede pakket og klar på Gardermoen med hele reisefølget, og har oppdaget at de ikke har reiseforsikring, forteller Fredrik.

Spørsmålene er ofte sesongbetonte. Om våren lurer vi på om bunaden eller robotgressklipperen dekkes av innbo- eller reiseforsikringen, rundt juletider begynner vi å tenke på husforsikring.

– Dessverre er julen høysesong for husbrann, og mange av dem som sjekker, oppdager faktisk at de står uten husforsikring, sier Fredrik.

Aktive hunder og rampete barn

Innimellom kommer det mer uvanlige spørsmål fra innringere.

Fredrik forteller om en kvinne som hadde en hund med separasjonsangst. En dag den var alene hjemme, hadde den ramponert deler av leiligheten hennes. Hunden hadde blant annet ødelagt to støvsugere, ett vindu og én sofa.

– Hun lurte på om dette ble dekket av innboforsikringen hennes, men det ble det dessverre ikke, sier han.

En som var noe heldigere, var en fortvilet mann som ringte inn og lurte på om forsikringen dekket skader i lakken på naboens bil. Ripene var nemlig påført av hans eget barn med en neve småstein. Heldigvis for innringeren, ble dette dekket av forsikringen.

– Slike skader kan være dekket av ansvarsdelen på innboforsikringen. Som foreldre er vi ansvarlige for skader forårsaket av egne barn inntil 5000 kroner, men forsikringen kan dekke skader utover dette, forklarer Fredrik.

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Forbered deg før du ringer

Hvis du skal ringe inn med spørsmål om forsikringen din, er det lurt å forberede seg på samtalen.

– Mange er ganske uforberedt når de ringer. Det er lettere for oss å gi raske og gode svar hvis du vet hvilke forsikringer du har og har satt deg litt inn i avtalen. Da er det gjerne lettere å finne ut av nøyaktig hva du lurer på, sier Fredrik.

Hvis du ringer inn for å få et tilbud på en forsikring, råder han deg til å finne fram eventuelle andre tilbud du har fått, tidligere avtaler og/eller informasjon om det som skal forsikres.

Skaff deg oversikt

Det er også lurt å få oversikt over hva som dekkes av de forsikringene du allerede har, og ta en vurdering av hvorvidt du trenger noe mer. Dette er spesielt relevant i livsfaser med større endringer, som for eksempler hvis du kjøper hus eller får barn.

– Mange er flinke på å ta en økonomisk gjennomgang med partneren sin, men husk at dette ikke bare burde handle om regninger, men også forsikringer, sier Fredrik.

Husk imidlertid at forsikringen må tegnes i forkant.

– Vi mottar for eksempel en del telefoner med spørsmål fra uføretrygdede som ønsker å tegne uføreforsikring. Husk at det er for sent å tegne forsikring etter at skaden allerede har skjedd, sier han.

– Når det er sagt, har jeg full forståelse for at folk ringer inn. Dette kan være et vanskelig tema å få oversikt over, og mange setter pris på å kunne rådføre seg med noen som er eksperter på forsikring.

SLIK LASTER DU NED LOFAVØR-APPEN

Tilgjengelig hele døgnet, året rundt

Du som er medlem av et LO-forbund, får gode betingelser hos Sparebank 1 Forsikring gjennom LOfavør.

SpareBank 1 Forsikring har et eget kundesenter som bare jobber med medlemmer av et LO-forbund. De er tilgjengelig på telefon fra klokken 07.00 – 24.00, alle dager i året.

Kundesenteret kan kontaktes på telefonnummer 416 06 600 (tast 1 så 3), eller på døgnåpen linje for skademelding på telefonnummer 02300.

En enkel måte å undersøke hvilke forsikringer du allerede har gjennom LOfavør, er å logge deg inn på Min Side på lofavor.no. Husk å finne fram medlemsnummeret ditt i forkant. Er det første gang du logger deg på Min Side, må du først klikke på Ny Bruker.

LOfavør har også utviklet en app, hvor du enkelt og raskt kan sjekke forsikringsavtalene dine. (Se faktaboks)