Hvordan unngå kreative svindlere

Skrevet av: Tonje Robertsen | Publisert: 10. May 2016 | Kategori: Kredittkort

Om ikke annet, så er dagens svindlere oppfinnsomme. Ettersom vi bruker internett og telefon til stadig flere tjenester, finner svindlerne stadig nye arenaer for å lure oss. Sørg for å ta noen enkle forholdsregler, så gjør du “jobben” deres mye vanskeligere.

De siste årene har nordmenn blitt fralurt store pengesummer gjennom ulike svindelmetoder. Blant de vanligste er varianter av at noen utgir seg for å være noen andre enn de faktisk er, og lurer til seg personopplysninger eller urettmessige pengeoverføringer.

Blant de mer uvanlige, er eksempler som salg av ikke-eksisterende løver og apekatter, og den såkalte “ostehøvel-svindleren”. Vedkommende sendte innpakkede ostehøvler til kunder som hadde betalt tusenvis av kroner for det de trodde skulle være avanserte fotokameraer til en relativt god pris.

Ellers er en av dagens store svindeltrender å spille på følelsene våre. Det har vist seg at vi er spesielt lette å lure i forbindelse med kjøp av kjæledyr og besøk til dating-nettsteder.

Ellers er en av dagens store svindeltrender å spille på følelsene våre

De siste årene har vi også sett flere forsøk på svindel via telefon og sms. Kanskje er det slik at vi har blitt vant til å være skeptiske mot e-poster, og fortsatt stoler mer på henvendelser som kommer via telefon?

Løveunge på nett

Ifølge Norsis (Norsk senter for informasjonssikring), er det i hovedsak tre metoder svindlere benytter seg av: fristelser, skremsler og tillit.

Vi fristes med store gevinster og svært billige merkevarer, eller salg av typen som fremstår som en sjelden og spennende mulighet. Mon tro om det var det han tenkte, nordmannen som ble rundlurt da han i 2009 forsøkte å kjøpe en løve over nettet.

Etter å ha sett en annonse med bilde av to små, nydelige løveunger, og betalt både fiktive fraktkostnader og toll for hvert eneste land løven visstnok skulle ha reist gjennom, hadde mannen til slutt punget ut med over 300 000 kroner. Og det var før han i det hele tatt fant ut at det er ulovlig å bringe løver inn i landet.

– Problemet med dyresvindel, er at kjøperen blir følelsesmessig engasjert i dyret og betaler ofte store summer for å få det til Norge, sa Anne Dybo, rådgiver i Økokrim, til TV 2 hjelper deg.

Utbetalinger til falske kjærester

Skremsler kan for eksempel være en beskjed om at et PC-virus har infisert maskinen din, med påfølgende beskjed at du må oppgi brukernavn og passord for å rydde opp i det.

Men skremsler kan også komme som en direkte konsekvens av at du har begynt å mistenke svindel, eller fordi det er forholdsvis lett å skvise oss for mer penger når vi først er på kroken.

I 2012 trykket Bergens Tidende en artikkel med navn “Ensomme nordmenn går konkurs etter å ha blitt svindlet på nett. Bare i fjor ble vi lurt for 100 mill.”

De fortalte blant annet om en norsk kvinne som sendte 900 000 kroner til en kjæreste hun aldri hadde møtt. Han utga seg for å være major i Afghanistan, og ble utsatt for den ene “komplikasjonen” etter den andre, som igjen krevde overføring av stadig mer penger fra den norske kvinnen.

En norsk kvinne sendte 900 000 kroner til en kjæreste hun aldri hadde møtt

Skremslene her gikk på hvilke konsekvenser det ville ha for majoren og familien hans hvis kvinnen ikke betalte, knappen han trykket på var hennes følelsesmessige engasjement.

Det samme gjelder flere som har blitt lurt gjennom falske salg av eksklusive hunderaser. De blir ledet til å tro at det finnes en liten valp der ute som er helt avhengige av at de fortsetter å overføre penger.

Er ikke hvem de sier de er

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 815 32 600.

Den siste metoden Norsis nevner, er altså misbruk av tillit. Dette skjer som regel ved at noen utgir seg for å være noen du stoler på, for på den måten å få tak i personlige opplysninger om deg. De kan utgi seg for å være et firma du allerede er kunde av, eller en bekjent.

Dette kalles phishing, eller nettfisking. Svindlerne er ute etter informasjon som personnummer, kredittkortnummer, eller ulike brukernavn og passord. De kan lure deg til å oppgi dette i en e-post som så sendes direkte til dem uten at du er klar over det. Du kan også bli bedt om å klikke på en lenke som leder til en falsk nettside hvor du blir bedt om å fylle ut personlig informasjon.

I fjor høst ble en rekke privatpersoner som hadde lagt ut salgsannonser på Finn utsatt for svindelforsøk via sms. Selgerne fikk tilsendt en lenke på telefonen hvor de ble bedt om å “bekrefte” brukernavn og passord til Finn-profilene sine. Dermed fikk svindlerne kontroll over flere annonser, hvor de endret kontaktinformasjon. Planen var nok å ta seg betalt for varer som aldri ville bli sendt til kunden, gjennom overføringer til deres egne konti. Forsøket ble heldigvis gjennomskuet og avbrutt.

Tre gode råd

Til tross for at svindlerne har mange metoder, finnes det også noen enkle grep du kan ta for å unngå å bli lurt.

  1. Bruk sunn fornuft. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne det. Finn ut så mye som mulig om den eller de du vurderer å handle med før du betaler noe. Vær forsiktig med forespørsler om økonomisk hjelp fra personer du kun kjenner via nettet. Husk at det er lett å utgi seg for å være noen man ikke er.
  2. Aldri gi fra deg personsensitive opplysninger. Det er lett å lage nettsider, e-poster og sms-er som ser helt legitime og profesjonelle ut, men som er falske. Kontroller domenenavn og e-postadresser. Er du usikker på om henvendelsen du har fått er ekte, så ta selv kontakt med selskapet eller nettbutikken for å dobbeltsjekke. Husk at seriøse selskaper aldri ber deg om å oppgi konfidensiell informasjon i en e-post, sms eller på en usikker nettside.
  3. Betal med kredittkort. Hvis du kjøper en vare som ikke blir levert, og du har betalt med kredittkort, så er det banken eller kortselskapet som er ansvarlig for at du får pengene dine tilbake. Blir du lurt etter å ha handlet med kredittkort på nettet, kan du altså kreve erstatning fra den som har gitt deg kortet. Dermed har du bedre rettigheter ved bruk av kredittkort enn hvis du betaler ved å overføre pengene. Forbrukerrådet anbefaler bruk av kredittkort ved netthandel.

Husk at du som er medlem av et LO-forbund får gode betingelser på Mastercard.