Mistet mobilen i do eller tråkket på nettbrettet? Slik fikser du det selv

Skrevet av: Tonje Robertsen | Publisert: 1. Jun 2016 | Kategori: Forsikring

Har du noen gang mistet mobilen i toalettet? Hørt det knase i glasset på skjermen til nettbrettet? I så fall er du ikke alene. Nordmenn er blant de mest klønete i Europa på dette feltet. Heldigvis finnes det råd som (kanskje!) kan hjelpe når uhellet er ute.

Ifølge mobilforsikringsselskapet SquareTrades, havner nordmenn på fjerde plass på listen over Europas mest klønete land når det kommer til å ødelegge mobiltelefonen.

Det vanligste er å miste telefonene i toalettet, kjøre dem i vaskemaskinen, eller legge dem på biltaket for så å kjøre avgårde. Noen glemmer å ta mobilen ut av lommen på badeshortsen før de hopper i vannet. Enkelte mobiler har også blitt overkjørt av gressklippere.

Nettbrettene følger ofte med ut av vesken når vi fisker ut nøkler eller notatbøker

Nettbrettene følger ofte med ut av vesken når vi fisker ut nøkler eller notatbøker, for så å gå i bakken med et smell, eller de blir glemt på gulvet og tråkket på.

Deretter følger gjerne et aldri så lite tilløp til panikk. Det må være lov til å snakke om en hverdagskrise når dette skjer. Men når uhellet er ute, er også alt håp ute? På ingen måte.

Fikse det selv? Fall- og klemskader

De vanligste uhellene er fall- og klemskader. En helt knust mobil lar seg naturlig nok ikke enkelt fikse, men er det snakk om riper eller mindre sprekker i skjermen, kan du faktisk bytte den på egen hånd.

Start med å kjøpe en ny skjerm selv, enten via nettet eller hos enkelte elektronikk-butikker.

Deretter finnes det flere videoguider på nettet som tar deg steg-for-steg gjennom hvordan du bytter skjermen.

Har du en iPhone, kan du kjøpe skjerm både med og uten Hjem-knappen ferdigmontert. Skjermene med disse delene koster litt mer enn en enkel skjerm, men vil også spare deg for mye av jobben.

Det å skifte skjermen selv på et nettbrett, er litt mer komplisert, men ikke umulig. En journalist fra Teknisk Ukeblad forsøkte seg. Han bemerket at det var gjennomførbart, men vanskelig, og at det var behov for blant annet varmepistol, vernebriller og mikroverktøy. Så kan du jo selv vurdere om du vil prøve eller ikke.

Fikse det selv? Vannskader

Vi mister mobilene våre i sølepytter og i sjøen, vi velter vannglass, saft og halvlitere over nettbrettene. Men den ubestridte klassikeren er å miste telefonen i toalettet. Ifølge en uhøytidelig undersøkelse fra TV2 Hjelper deg, innrømmet 6 av 7 tilfeldige personer på gata i Oslo å ha mistet mobilen i do en eller flere ganger.

Den ubestridte klassikeren er å miste telefonen i toalettet

Hvor uappetittlig toalettvann enn høres – saltvann, øl og brus er verre for elektronikken. Salt fordamper nemlig ikke når vannet tørker, men blir liggende inne i apparatet, og er i tillegg en god strømleder som kan øke sjansen for kortslutning.

Er det derimot snakk om ferskvann, kan du prøve følgende:

  • Vær rask: Fisk mobilen eller nettbrettet kjapt ut av vannet og ta fra hverandre så mange deler som mulig, som deksel, SIM-kortet, batteriet, minnekort.
  • Ikke skru på: Skru av, eller ikke skru på igjen, før telefonen eller nettbrettet er helt tørt innvendig.
  • Tørk delene: Fjern så mye vann du klarer med papir, q-tips eller lignende.
  • Varme: Noen foreslår å legge mobilen eller nettbrettet i stekeovnen, tørke med hårtørker eller la den hvile i solen, men vær oppmerksom på at varmen kan gjøre ting verre. Da er det bedre å satse på ris, ellers helst silica-gele.
  • Ris: Legg delene i ukokt ris i 48 timer, da vil risen effektivt dra ut fuktigheten. Vær obs på at  risen kan etterlate seg støv eller hele riskorn i elektronikken.
  • Silica-gele: De små posene som følger med i esken på blant annet nye sko og vesker, er laget for å trekket ut fuktighet og lukt. Dette er nok den beste løsningen, da de er svært effektive og det ikke er fare for støv o.l.
  • Vent: Ikke sett inn batteriet, lader eller skru på før mobilen eller nettbrettet er helt tørt innvendig. Dette kan ta så lang tid som to til tre døgn.
  • Be om hjelp: Har du fulgt rådene over, og fortsatt ikke er i gang igjen, er det nok på tide å be om hjelp fra profesjonelle reparatører.

Bedre føre var enn etter snar

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Om du er så heldig at du ennå ikke har ødelagt verken mobil eller nettbrett, kan det være lurt å ta noen forholdsregler. Bruk deksel og displayfilm, og undersøk hva som kan reklameres på og hvilke skader som dekkes av garantien. Husk at garanti og reklamasjon ikke det samme.

Det kan være lurt å sørge for at du har en forsikring som dekker reparasjon eller en ny telefon dersom den gamle ikke skulle være til å redde.

Vær oppmerksom på at hvis du forsøker å reparere telefonen eller nettbrettet selv eller hos et uautorisert verksted, kan du senere få problemer med å få reparasjon på et autorisert verksted. Det kan også påvirke et eventuelt erstatningskrav til forsikringsselskapet ditt.

Du som er medlem av et LO-forbund kan være obligatorisk dekket av LOfavør Kollektiv hjemforsikring, som er Norges beste innboforsikring. Hos vår samarbeidspartner SpareBank 1 Forsikring lanseres det nå en ny portal som gjør det enklere å melde skade som oppstår på mobil og nettbrett.

Portalen er like enkel å bruke på alle enheter (datamaskin, mobiltelefon og nettbrett), og som regel får du svar senest innen neste arbeidsdag.