Setter fokus på tilgjengelighet for alle

Skrevet av: Mailen Sorknes | Publisert: 30. Sep 2015 | Kategori: Ferie

Scandic Hotels har fokus på at alle gjester skal føle seg velkomne, uansett hvem du er og om du har en funksjonshemming eller ikke. Med sitt tilgjengelighetsarbeid setter de et godt eksempel for hele bransjen.

LO-forbundene har valgt å stille høye etiske krav til sine leverandører. De samarbeider kun med seriøse aktører for å forhandle frem gode fordeler på dine vegne som medlem, og Scandic Hotels er en av disse.

Tilgjengelig for alle

Mange er avhengig av ulike hjelpemidler i hverdagen på grunn av nedsatt funksjonsevne, og det kan da være en utfordring å ferdes der man ikke er kjent.

Tilgjengelighetsambassadør Magnus Berglund med rehabiliteringshunden Dixie.

På Scandic Hotels har de lagt til rette for dette, og gjør det så bra at de regnes for å være en pioner på markedet. Som medlem i et LO-forbund får du gunstige priser på overnatting på alle Scandics hoteller – alle dager.

Svenske Magnus Berglund er tilgjengelighetsambassadør og har hovedansvaret for alt som har med dette å gjøre. Han har de siste 12 årene vært med på å finne ut av hvordan hotellkjeden skulle endre både tilgjengeligheten og servicen til å bli enda bedre.

– I det store og det hele handler det om hvordan vi skal endre måten vi jobber og kontinuerlig tenke på ulike hindringer. Det er viktig at gjesten skal kunne klare seg selv og ikke måtte be om hjelp, forteller han.

Det er viktig at gjesten skal kunne klare seg selv og ikke måtte be om hjelp

Ambassadøren har vært med på å utvikle Scandics 135 standardpunkter for tilgjengelighet som det jobbes med på alle hotellene. Og de har nå sørget for at cirka 10 prosent av alle hotellrommene er tilrettelagt for de med spesielle behov.

Smarte løsninger

For at hotellene skal være tilgjengelig for alle finnes det blant annet krykkeholdere og teleslynger i resepsjonen, ingen tepper i møterommene – og det er tillatt med servicehunder.

– Det er slike ting som ikke koster, men er smarte løsninger som gjør tilværelsen enklere for de som trenger det. Vi har også en vekkerklokke som vibrerer og som er tilkoblet brannalarmen – for de med nedsatt hørsel. Vi har spesialsenger man kan heve eller senke ryggen og bena på.

Unik opplæring

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Men gode løsninger fungerer ikke like bra uten god kunnskap blant de ansatte og Magnus er ansvarlig for opplæringen.

Ansatte må gjennom et interaktivt kurs online som fokuserer på råd og tips til hvordan de kan tilby god service til en med funksjonshemminger. Alle gjester skal nemlig oppleve det samme høye servicenivået.

Hotellkjedens kurs er helt unikt og ettersom markedet etterspør informasjonen, er opplæringen gjort åpen for alle.

– Der forteller vi alt om hva man skal tenke på når man hjelper folk som er døve og blinde. Skal du for eksempel servere mat til en blind person må du legge maten etter klokka slik at de kan finne frem på tallerkenen. Det er slike enkle ting mange ikke vet om, sier Magnus.

Detaljert informasjon om tilgjengelighet

Scandic Hotels har nøye fulgt måten gjestene beveger seg gjennom hotellene på, og har kartlagt tilgjengeligheten ved parkering, inngangspartier, resepsjon, restauranter, heis og trapper.

Hotellkjeden er den første i verden med et slikt helhetlig tilgjengelighetskonsept

Dette er utgangspunktet for riktig tilrettelegging for alle gjestene, og Scandic Hotels tilbyr detaljert informasjon om tilgjengeligheten på hjemmesidene til alle deres hoteller. Hotellkjeden er den første i verden med et slikt helhetlig tilgjengelighetskonsept – med egen ambassadør og eget kurs om temaet.

Magnus reiser rundt på hotellene med sin rehabiliteringshund Dixie.

– Dixie er en fire år gammel labrador som kanskje er den viktigste i hele selskapet. Hun er veldig dyktig og er med meg over alt – også på mine 150-200 flyturer i året. Dixie har sett hele Norge.

På sine mange reiser har han også dokumentert hvordan tilgjengeligheten er ved flyplasser, transport og byområder. Denne informasjon ligger tilgjengelig på Scandics hjemmesider.

Les mer om LOfavør sin avtale med Scandic Hotels.