Hotellopphold med LOfavørs kvalitetsstempel

Skrevet av: Mailen Sorknes | Publisert: 7. Dec 2015 | Kategori: Ferie

Stadig flere forbrukere er opptatt av at varer og tjenester leveres av ansvarlige leverandører. Som medlem av et LO-forbund kan du være trygg på at alle samarbeidspartnere er kvalitetssikret. Visste du at dette også gjelder hotellopphold via LOfavør?

LO-forbundene stiller høye etiske krav om miljø, drift og arbeidsforhold til sine samarbeidspartnere. Som medlem kan du føle deg trygg på at de gode avtalene som er forhandlet frem for deg kommer fra samfunnsbevisste og seriøse leverandører som har fått LOfavørs kvalitetsstempel.

Blant fordelene du kan benytte deg av via LOfavør, finner du gunstige rabatter på hotellopphold hos et av Nordens største hotellkonsern – Nordic Choice Hotels.

Etiske retningslinjer

I likhet med LOfavør er Nordic Choice Hotels opptatt av etiske retningslinjer for sine egne leverandører.

– Vi har retningslinjer som dekker både ansatte og leverandører. De beskriver ting som god forretningspraksis, hvordan man skal håndtere korrupsjon – og hvordan vi rett og slett skal være en etisk arbeidsgiver, forteller Cathrine Dehli, bærekraftansvarlig i Nordic Choice Hotels.

I likhet med LOfavør er Nordic Choice Hotels opptatt av etiske retningslinjer for sine egne leverandører

Som hotellkjede opererer de med et stort spekter av leverandører på tvers av sektorer – og da er det viktig med regler som sørger for at dette opprettholdes i praksis.

– Vi er som en kjempehusholdning og kjøper inn alt fra byggetjenester og materialer til vaffelmiks og TV-er, og arbeider med et stort spekter av leverandører på flere områder.

Retningslinjene skal derfor sikre at produksjonen av varer og tjenester foregår i respekt for både mennesker og miljø.

Bærekraftig minstekrav til leverandører

Hvordan følger egentlig hotellkjeden opp disse etiske retningslinjene hos samarbeidspartnerne, slik at det ikke bare er nok et dokument som blir liggende i skuffen?

– Vi har begynt å sende ut en kartlegging av bærekraftig minstekrav til alle leverandørene våre. Det beskriver kvalifikasjonskravene som må oppfylles hvis du skal kunne gjøre en avtale med oss. Slik sikrer vi faktisk at vi etterlever det etiske grunnlaget som er satt, sier hun.

Dette er noe de skal innføre som en fast rutine fra og med neste sommer. Tidligere har Nordic Choice Hotels i tillegg kartlagt flere forhold hos ulike leverandører for å se om de opprettholder den etiske standarden innad i virksomheten.

– Deretter forsøker vi å hjelpe de som ikke er så flinke til å bli bedre på dette området. Det å bidra slik, blir stadig viktigere for oss.

Fokus på ren og økologisk mat

Hotellkjeden jobber mot å bli en klimanøytral virksomhet, og går derfor inn for å redusere vannforbruk, strømforbruk og matavfall. Nordic Choice Hotels har også fokus på ren og økologisk mat for å unngå produkter som medfører grov dyremishandling, bidrar til at arter utryddes eller skader miljøet.

Det er kjempebra når kundene stiller krav til virksomheter, for det tydeliggjør viktigheten av saken

– Hotellene skal ikke kjøpe inn det som står på rødlisten over matvarer vi skal unngå. Dette inkluderer for eksempel scampi, biff fra Belgian Blue-kyr eller gåselever, sier hun.

Listen over rødlistede matvarer lages med innspill fra WWF i Norge og Dyrevernalliansen, og oppdateres årlig. Nordic Choice-hotellene streber generelt etter å utføre handlinger med et minimum av ressursuttak.

– Vi følger flere kriterier og bruker for eksempel ikke trevirke fra regnskogen eller kjøper inn pels til interiør.

Kundene stiller krav

LOfavør fordelsprogram

LOfavør er fordelsprogrammet for deg som er organisert i et LO-forbund. Det inneholder fordelene vi får når 900.000 medlemmer går sammen om å få gode betingelser. Hvordan vi hjelper deg:

  • Ferdig forhandlede avtaler der det er viktig å velge riktig
  • Gode betingelser og langsiktige avtaler til en konkurransedyktig pris
  • Samarbeider med trygge leverandører som respekterer etiske retningslinjer og miljø

For mer informasjon om fordelene, se www.lofavor.no eller ring vår Medlemstelefon på 416 06 600.

Nordic Choice Hotels ser at også kundene blir stadig mer opptatte av etikk og miljø, og mange forventer nå at hotellkjeden skal levere på dette området.

– Det er kjempebra når kundene stiller krav til virksomheter, for det tydeliggjør viktigheten av saken. Og selv om brorparten av kundene ikke stiller disse kravene ennå, er det på god vei, sier Cathrine.

– Flere kunder lurer på om vi er miljøsertifiserte og spør etter tiltak og rutiner i forhold til dette med etisk handel. Ikke alle vet at dette er noe av det viktigste vi jobber med, og at det er selve kjernen i arbeidet vårt, avslutter hun.

Alle Nordic Choice-hotellene er sertifisert etter internasjonalt anerkjente miljøstandarden ISO 14001, og de jobber kontinuerlig med å sette nye mål for å bli enda bedre.

LOfavør har forhandlet frem mange gode avtaler for deg, inkludert rabatter på over 150 Nordic Choice-hoteller i Skandinavia og Baltikum. Et opphold her gir deg som gjest en positiv opplevelse med god samvittighet.